Niedziela, 4 grudnia 2016. Imieniny Barbary, Hieronima, Krystiana

Ostrołęka: Sprawdź wyniki sprawdzianu szóstoklasisty, egzaminu gimnazjalnego i matury

2015-07-11 14:19:24 (ost. akt: 2015-07-11 14:50:34)
Uczniowie największy problem mieli z królową nauk.

Uczniowie największy problem mieli z królową nauk.

Autor zdjęcia: Archiwum KO

Podziel się:

Egzamin dojrzałości oblał średnio co trzeci uczeń, nie zdała go aż połowa uczniów techników, w liceach poszło o wiele lepiej – maturę zaliczyło ponad 90 proc. uczniów, razem ok. 71 proc. wszystkich maturzystów. Ostrołęckie szkoły ponadgimnazjalne wypadły w tym zestawieniu gorzej niż średnia krajowa, która wyniosła 74 proc. Z kolei uczniowie trzecich klas gimnazjum zyskali nieco gorszą średnią niż ich rówieśnicy na Mazowszu. W tym roku szóstoklasiści po raz pierwszy zdawali test z języka obcego, którego uczyli się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego, uzyskując ponad 70 proc. punktów. Dobrze poradzili sobie także z zadaniami z jęz. polskiego. Najsłabiej wypadła część matematyczna – średnio 61 proc.

- Zdaniem nauczycieli egzamin gimnazjalny przysporzył piszącym sporo problemów. Gimnazjalistów zaskoczył poziom trudności poszczególnych jego zakresów - przyznaje Robert Tyszka, wicedyrektor ZS nr 5 w Ostrołęce. - Najtrudniejsze z matematyki okazało się zadanie wymagające oceny prawdziwości przybliżeń dwóch pierwiastków na podstawie podanej informacji, a z przedmiotów przyrodniczych – rozumowania i zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Zaskoczeniem dla piszących egzamin z języka polskiego było zadanie 22. Uczniowie mieli napisać opowiadanie o podróży, podczas której wydarzyło się coś, co sprawiło, że ktoś stał się sławny. Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Jego poprawa nie jest możliwa. Dlatego jest on tak ważny, a zarazem stresujący.

Problemy uczniów
z matematyką


W bieżącym roku szkolnym do klas szóstych szkół podstawowych w Ostrołęce uczęszczało 547 uczniów, a w powiecie ostrołęckim - 977. Wszyscy przystąpili 1 kwietnia do swojego pierwszego poważnego testu – sprawdzianu szóstoklasisty. Wynik powyżej miejskiej średniej uzyskali uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2. Dobrze poradzili sobie z czytaniem tekstu i pisaniem długich form użytkowych, słabiej poszło im z technicznymi problemami językowymi: gramatyką i ortografią. - Do sprawdzianu szóstoklasisty przygotowujemy się już od czwartej klasy. Uczniowie na wszystkich lekcjach skupiają się na rozwiązywaniu zadań w nowej formule. Natomiast w samej szóstej klasie nie koncentrujemy się na rozwiązywaniu dużej ilości testów próbnych, ale na tym, aby dokładnie omówić zadania, porównywać odpowiedzi, analizować sposób myślenia dzieci i eliminować ewentualne błędy – wymienia Magdalena Kamińska, polonistka z SP nr 2.

Wysokie wyniki zarówno na sprawdzianie szóstoklasisty jak i egzaminie gimnazjalnym osiągnęli uczniowie Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego. - Jak co roku emocje związane z egzaminami były ogromne, choćby z powodu zmienionej formuły sprawdzianu szóstoklasisty – osobno sprawdzano treści z jęz. polskiego i matematyki oraz dodatkowo z jęz. obcego. W tym roku nasi uczniowie na sprawdzianie szóstoklasisty świetnie poradzili sobie z matematyką, tylko 3 osoby uzyskały wynik poniżej 17 punktów - przekazała Izabela Ościłowska, nauczyciel w ZS STO. Zdaniem uczniów sprawdzian nie był trudny, prawidłowo rozwiązali zadania dotyczące figur przestrzennych i te, w których należało pamiętać o kolejności wykonywania działań, ewentualne trudności sprawiło niektórym wyliczanie ułamka z liczby. - Przygotowania do wszystkich części sprawdzianu i egzaminu w naszej szkole jak co roku poprzedzono dokładną diagnozą uczniów na każdym poziomie edukacji i systematycznie pracowano nad rozwijaniem ich mocnych stron, przy jednoczesnym wsparciu deficytów. Nie odkrywamy Ameryki. Pracujemy nad tym, aby nasi uczniowie stawiali sobie cele i je osiągali poprzez sumienną, systematyczną naukę – podkreśla pedagog.

Na pierwszym miejscu
maturzyści - licealiści


Zdawalność na egzaminie maturalnym była rekordowo wysoka w II Liceum Ogólnokształcącym - wyniosła aż 98,6 proc. - Na 213 zdających świadectwa dojrzałości otrzymało 210 absolwentów, 3 osoby mają prawo do zdawania egzaminu poprawkowego w dniu 26 sierpnia 2015 r. Wśród absolwentów wielu uzyskało 100-procentowe wyniki: 17 osób z jęz. angielskiego na poziomie podstawowym, 6 osób z matematyki na poziomie podstawowym, 1 osoba z matematyki na poziomie rozszerzonym i 1 osoba z jęz. polskiego na poziomie rozszerzonym – cieszy się Ryszard Kaliszewski, dyrektor II LO.

Szkoły kończące się maturą ukończyło w powiecie ostrołęckim 278 osób, w tym 214 uczniów szkół szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Powiat Ostrołęcki dla młodzieży oraz 64 słuchaczy szkół dla dorosłych. Do matury przystąpiło 164 uczniów (76,64 proc. absolwentów) oraz 22 słuchaczy (34,38 proc. absolwentów). Największy odsetek osób spośród tych, które przystąpiły do matury stanowią absolwenci technikum dla młodzieży – 93 osoby (50 proc.), natomiast najmniejszy to absolwenci liceum ogólnokształcącego dla dorosłych – 15 (8 proc.). Do matury przystąpili również absolwenci Technikum Uzupełniającego w Lelisie. Była to ostatnia klasa tego typu szkoły w powiecie. Średnia zdawalność w szkołach dla młodzieży wyniosła 36,02 proc. Najlepszy wynik, powyżej zdawalności w liceach ogólnokształcących w kraju - 96,43 proc. osiągnęli uczniowie LO w ZSP w Myszyńcu. Spośród szkół zawodowych najlepiej wypadli uczniowie Technikum w Baranowie, kształcącym w zawodzie technik agrobiznesu – egzamin zdało 46 proc.oraz uczniowie Technikum w Czerwinie, również kształcącym w zawodzie technik agrobiznesu (40 proc.).

WYNIKI W TABELACH

sprawdzian-szostoklasisty-256401
egzamin-gimnazjalny-256402
matura-256403

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB